- Na Zalando stapt ook H&M in de verkoop van tweedehands kleding in Nederland.
- Klanten kunnen gedragen kleding opsturen, die vervolgens wordt aangeboden via het tweedehands shoppingplatform Sellpy.
- Als het kledingstuk wordt verkocht krijgen verkopers minimaal 40 procent van de opbrengst.
H&M lanceert dinsdag het tweedehands shoppingplatform Sellpy op de Nederlandse markt. Het platform wil het verkopen en kopen van tweedehands kleding makkelijker maken en op die manier bijdragen aan het duurzamer maken van de mode-industrie.
“We zien dat het bewustzijn over en de vraag naar duurzame fashion toeneemt bij onze klanten”, zegt Susan Krau van H&M Nederland.
Bij het meewerken aan een duurzamere sector is de overgang naar circulair gebruik van textiel een van de belangrijkste doelen van de H&M-groep. Dit houdt in dat textiel wordt hergebruikt.
“Elk kledingstuk dat tweedehands gekocht wordt, bespaart grondstoffen voor onze planeet”, zegt de directeur van Sellpy Michael Arnör.
Verkoop van tweedehands mode is een groeimarkt
Verkoop van tweedehands mode is de laatste jaren in opkomst. Niet alleen bij vintageshops en kringloopwinkels, maar ook via marktplaatsen op internet. De wereldwijde verkoop van tweedehands kleding verdubbelt de komende vijf jaar tot zo’n 54 miljard euro, voorziet marktonderzoeker GlobalData.
In Nederland concurreert Zalando onder meer met de platforms van The Next Closet en Vinted. Die laatste komt oorspronkelijk uit Litouwen, is meer dan 1 miljard euro waard en nam vorig jaar het Nederlandse United Wardrobe over.
Vinted wordt geleid door de Nederlander Thomas Plantenga.
Lees meer: Hoe CEO Thomas Plantenga Vinted door de coronacrisis sleepte
In Europa lanceerde H&M-dochterketen Cos september vorig jaar een tweedehandsplatform. Daarop kunnen klanten Cos-kleding kopen en verkopen. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor de verzending en H&M houdt 10 procent van de verkoopprijs voor zichzelf.
Zalando startte in oktober 2020 met de verkoop van tweedehands kleding. Klanten kunnen gedragen kleding die nog in goede staat is verkopen aan de webwinkel in ruil voor een cadeaubon. Zalando biedt ze vervolgens aan via hun webshop.
Klanten sturen gedragen kleding op naar Sellpy in een speciale zak
Sellpy van H&M werkt net iets anders. Verkopers kunnen hun tweedehands kleding met een waarde van minimaal 5 euro naar Sellpy opsturen.
Pas als de broek, jurk of jas verkocht wordt, krijgen ze 40 procent van de opbrengst. Voor items van meer dan 50 euro ontvangen ze een hoger percentage.
Sellpy geeft een adviesprijs, maar verkopers kunnen die prijs aanpassen. Verder verzorgt het platform de fotografie van de items en de plaatsing in de webshop.
Verkopers kunnen voor 1,95 euro een speciale Sellpy-zak bestellen om de kleding in op te sturen. De zak heeft een inhoud van 75 liter en mag maximaal 15 kilo wegen. Eenmaal gevuld plak je de labels op de buitenkant en lever je 'm in bij een DPD-verzendpunt.
H&M investeert al sinds 2015 in Sellpy en is sinds kort meerderheidsaandeelhouder. Het platform is vanaf 2014 een succes in Zweden. Het is actief in Duitsland en wordt tegelijk met Nederland ook gelanceerd in Oostenrijk.
Lees meer over retail:
- Pieter Zwart begon Coolblue op een Rotterdamse zolderkamer, nu is hij multimiljonair – dit is het verhaal van de ‘Nederlandse Jeff Bezos’
- Hoe kinderwagenmerk Bugaboo het koopgedrag van klanten compleet veranderde tijdens de coronacrisis: ‘Toen ik de cijfers zag, kon ik het bijna niet geloven’
- C&A wankelt door de coronacrisis, maar het gaat al langer niet goed – zo hebben de Brenninkmeijers de slag gemist
- De eerste ‘Chinese HEMA’ is geopend in Utrecht – neem een kijkje in de winkel